Śniadania

Kasza jaglana na słodko

Kasza jaglana na słodko

Kasza jaglana to jedna z najstarszych i najzdrowszych kasz. Prażona kasza przed ugotowaniem  zmienia smak na gorzki i ma właściwości wysuszające, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych (wysusza nadmiar wydzieliny), także warto ją w ten sposób przygotować i spożywać w każdej postaci, zarówno na słodko jak i na słono. Propozycja śniadania: kasza jaglana na słodko, ciepłe rozgrzewające śniadanie.

  • wrząca woda (smak gorzki – Ogień)
  • szczypta kurkumy (smak gorzki – Ogień)
  • ½ szklanki kaszy jaglanej (smak słodki – Ziemia)
  • łyżeczka masła klarowanego lub oleju kokosowego (smak słodki – Ziemia)
  • 2 łyżki rodzynek (smak słodki – Ziemia)
  • szczypta imbiru (smak ostry – Metal)
  • szczypta kardamonu (smak ostry – Metal)
  • szczypta soli (smak słony – Woda)
  • cytryna (smak kwaśny – Drzewo)

Dodatki:

  • sezonowe owoce np. maliny, borówki amerykańskie, truskawki
  • 1 smażony banan (smak słodki – Ziemia) z cynamonem i imbirem suszonym na maśle klarowanym
  • 1 słodkie smażone jabłko (smak słodki – Ziemia) z cynamonem na maśle klarowanym
  • ekspandowana kasza jaglana (smak słodki – Ziemia)
  • ekspandowany ryż (smak ostry – Metal)

Aby kasza po ugotowaniu nie była gorzka w smaku, należy ją wcześniej uprażyć i przepłukać wrzącą wodą. Przygotowujemy wrzątek. Kaszę prażymy w suchym rondlu, ciągle mieszając żeby się nie przepaliła (prażona kasza zmienia smak na gorzki – Ogień). Uprażoną kaszę zalewamy wrzątkiem, następnie przecedzamy przez sito. Przecedzoną kaszę wsypujemy do garnka, zalewamy 1 ½ szklanki wrzącej wody, dodajemy szczyptę kurkumy, łyżeczkę masła klarowanego lub oleju kokosowego, rodzynki, szczyptę imbiru, szczyptę kardamonu, szczyptę soli, dodajemy kilka kropli cytryny. Gotujemy na wolnym ogniu, aż kasza wchłonie większość wody. Przykrywamy rondel pokrywką, zestawiamy z ognia i zostawiamy kasze w rondlu na około 5 minut.

Owoce takie jak jabłka czy banan, pokrojone w kawałki smażę na maśle klarowanym z dodatkiem cynamonu i imbiru. Połowę owoców odkładam do dekoracji.

Ugotowaną kaszę wraz ze częścią smażonych owoców zmiksować na gładką masę, aż powstanie jaglano-owocowy budyń. Jeżeli konsystencja jest za gęsta można dolać gotowanej wody lub mleka roślinnego. Mleko ryżowe ma smak ostry (smak ostry – Metal), mleko roślinne z kaszy jaglanej czy mleko roślinne migdałowe ma smak słodki (smak słodki – Ziemia). Kaszę przełożyć do miseczek, posypać pozostałymi smażonymi owocami.

Świeże sezonowe owoce dodajemy według uznania do miseczki z kaszą. Możemy dodać również ekspandowaną kaszę jaglaną lub ekspandowany ryż.

Smacznego 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *